Sunday, May 3, 2009

Adventuring Begin..



'adventuring begin' atau atau kalimah lainnya dalam bahasa kebangsaan 'pengembaraan bermula' memberi maksud yang mendalam bagiku untuk mencipta satu perjalanan hidup sebagai seorang huffaz. sebelum aku pergi lebih jauh untuk mengembara,ingin aku ceritakan serba sedikit bagaimanakah terdetiknya di hati sanubari ini untuk memulakan blog ini hasil ciptaan tersendiri.



Segala-galanya bermula di sini....


sudah hampir 5bulan aku dan sahabat2 di kalangan pimpinan Persatuan Kebajikan Pelajar Maahad Tahfiz Darul Quran (PERKEMAT DQ) memegang kepimpinan 08/09. Kami sedar bahawa ini adalah salah satu amanah yang telah Rabbul Jalil taklifkan untuk kami membawa mesej dakwah dan tarbiah sebagai seorang khalifah di muka bumiNya.selama waktu itu,kami mengharungi pelbagai mehnah dan tribulasi yang mematangkan lagi kami sebagai seorang pemimpin di kampus ini.Ada yang 'down' dan ada yang 'up'.itulah kisah hidup kami sebagai seorang pemimpin.aku sebagai orang kedua terpenting dalam memegang amanah ini sentiasa memberi semangat dan dorongan supaya kami tidak mudah lemah dalam meneruskan perjuangan ini.


Teringat kata-kata Syed Qutub:"Kita bukanlah yang memulakan dan kita bukanlah yang mengakhirkan tetapi kita adlah rantai-rantai perjuangan".

Inilah antara ungkapan yang aku selalu keluarkan sewaktu meeting pimpinan. Perjuangan ini cukup2 pahit pada mulanya,tetapi pada akhirnya ianya begitu manis.Insyaallah..


*

1 Mei 2009 tiba.Pada pagi tersebut jam 2pagi,aku melihat sahabat seperjuanganku,Aye,melayari internet.Blognya 'Superman Haraki' selalu diungkap-ungkapkan di ruang udara kini berada dihadapan mataku.Dengan logo superman di atas blognya,memberikan aku lebih bersmangat untuk mengetahui apakah hasil karyanya di ruangan yang seterusnya.Dia menimbulkan persoalan kepadaku, bahawa pada masa kini apakah antara wasilah kita untuk menyampaikan mesej dakwah Nabi Muhammad S.A.W.? melalui wasilah inilah jawapannya. Kini aku lebih berfikiran lebih rencam. Bukan sahaja dakwah boleh disampaikan melalui ceramah,tazkirah,kuliah,forum dan sebagainya,malah ini jugalah antara wasilah dakwah yang boleh digunakan untuk menarik minat masyarakat umum.cuma caranya
bagaimana?? 'belajar la dengan ana' kata aye tersenyum sinis.

Setelah itu,aku berehat sekejap di kamarku.Aku memikirkan mengenai tawaran aye tadi.Begitu juga dengan saranan yang telah diberikan oleh Adik-adikku Usrah Ghuraba' selama 2-3 bulan yang lalu. "Abang Din bila nak buat blog? Kami xsabaq-sabaq nak tengok blog TYDP ni" melawak adik-adikku dalam loghat Kedah.Dari situ,aku bergegas menemui aye dan terus mempelajari serba sedikit cara-cara membuat blog.Mudah saja rupanya.yang penting mesti sentiasa perbaharui artikel dari semasa ke semasa.Perjuangan mesti diteruskan..Insyaallah...

No comments:

Post a Comment